torsdag 28 februari 2008

I Augusti lyfter vi .....

Foto: The Old Picture Company

Idag har jag pratat med taklyftsleverantören och bestämt att vi skjuter på lyftet från vecka 27 (juni) till vecka 35 (augusti). Vi kommer inte hinna få klart allt annars. Ritningarna kommer tillbaka i morgon och sedan bär det av till stadsbyggnadskontoret för att få slutgiltigt bygglov (håller tummarna att det går fort).

Vi måste beställa alla fönster ganska omgående. Och för att kunna göra det måste jag rappa på lite och ta beslut om följande:

1) Hur ska köket se ut (så vi vet hur stora fönstren ska vara)

2) Hur ska trappan se ut (så vi vet hur fönstrena ska sitta i trappan)

3) Golvet! (Kan inte ta beslut om trappan om jag inte tagit beslut om golvet .....)

Och så måste vi ta in offerter från företag som putsar hus. Det är visst ganska ont om putsare i Stockholmstrakten men till September borde det väl ändå gå att lura hit någon.

Det är bara att rappa på och börja jobba .....

Bilden har jag lånat från The Old Picture Company. Butiken ligger i gamla stan och det är jätteroligt att gå runt där och titta på gamla bilder om man gillar sånt. Dom har även en webbutik.


6 kommentarer:

Taklyftet sa...

Här går det undan, jag får erkänna att jag är nyfiken på vilken leverantör ni har valt. Är det någon av de kända taklyftar firmorna?

Jag har trappvals ångesten framför mig. Vi har inte varit beroende av trappen och kommer tidigast sätta in den någon gång sent i höst.

Lycka till med allt, jag håller tummarna med bygglovet!

ColonialEast sa...

Man kan lätt tro att det går undan här men vi har ältat fram och tillbaka i säkert fem år nu så jag är så glad att vi äntligen är på gång! Maila mig så ska jag berätta vilka vi anlitat. Kommer göra det på bloggen senare. Förmodligen.

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Tack för rara söta ord om våra ägg!! Japp idag är det det färglada a lá Millan stuket som gäller;)

Vet inte om jag nämt det förut...vi har med gjort ett tak lyft!! Det jobbigaste vi någonsin gjort...gjorde så gottsom allt själva ju!! I lösvirke..hade nog blivit betydligare billigare med än taklyftsleverantör..för att inte prata om snabbare...det tog nog 2 år innan vi kubde flytta upp...3 år allt som allt...och vi är inte klara än.....vi tar en låååång paus, så vi åter blir byggsugna!!
Men det var stort!!
Värsta var nog när vi just kapat av det gamla...satt upp nya bjälkar...skyddade med preseningar..Då kom den däe stormen..Gudrun el vad den hette....inget kul, trodde hela huset skulle lyfta!!
Vi hade lagt golv,,,innan golv, fick byta hela skiten, fullt av fukt!!

Så jag babblar..jaja, men bra blev det ialla fall!! Och stort...fr 100m2 till 260 m2..byggde ut på längden med!!

Ska bli kul att följa erat bygge!!!
Ha en go helg!!

♥Kram Millis♥

ColonialEast sa...

Millan - kul med fler taklyftare. Låter som ett superjobb att få till det med lösvirke. Vi kör ett sånt där "endagslyft". Har inte tid att hålla på för mycket. Det blir ett gigantiskt projekt oavsett. Jag kommer tillbaka och kollar dina nya ägg.

Mamma C sa...

Ojojoj, det här lät stort. Vi böt panel och isolering på huset i höstas, tyckte det var jobbigt. Men det här lät stort verkligen. Ska bli spännande att följa.
Mamma C

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

God Morgon!!
Tack för rara, söta ord om våra ägg!! inte meningeen det är det första du ska tänka på när du vaknar ju...känner jag mig hemsk ju;).... men absolut , pröva på...skit kul!!

Ja, visst är det ett gigantiskt projekt...ska vias lite bilder i mina inlägg nån da...lite före o efter bilder!!Men måste låta äggfebern gå över först!!!

Ha en härlig helg!!

♥Kram ÄggMillis♥