tisdag 10 juni 2008

Grannar informerade - Neighbours informed!

Foto: Isabella Smith


Idag har min man varit runt och informerat våra grannar om våra byggplaner. Har varit riktigt nervös inför detta och nästan tyckt det varit jobbigt att vara ute i trädgården om jag ser någon granne i närheten. Det har ju börjat hända lite kring och i huset så det är uppenbart att de börjat undra vad som är på gång.

Att bygga på med en hel våning är ju ett ganska så stort ingrepp så jag har varit orolig vad grannarna ska tycka. Eftersom vi följer stadsplanen till punkt och pricka så behöver de egentligen inte ge sitt godkännande men man vill ju inte att de ska bli alltför upprörda i alla fall. Vi har också ett speciellt läge som gör att vi helst inte vill blockera utsikten för våra grannar. Dagens runda gick i alla fall bra. Ska fortsätta på torsdag.

Bygget med vårt lekrum har påbörjats och vi börjar bli klara med blomsterhörnan och förrådet. Bilder kommer om några dagar. Eftersom jag kallar lekrummet för "sporthall" så har jag fått frågan hur stort vi bygger egentligen. Det är inte riktigt så "grand" som det låter. Rummet blir drygt 20 kvm stort men jag kommer försöka inreda det lite som en sporthall.

Dagen innehöll även en daglig inköpsrunda: Färinge Byggmarknad, Bauhaus och IKEA.

Today my husband has visited some neighbours to tell them about our building plans. There have been some activites around the house the last couple of weeks so its quite obvious that something is going on. I have been really nervous about our neighbours response to our plans. The neighbours we talked to today were quite OK with it. Will continue to talk to more neighbours the coming days.

I have almost finnished the storage area and the potting area. Pictures to come ...

2 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Phu..skönt att första vändan med grannarna gick bra..jag om någon vet hur knepigt det kan vara...vår granne stoppade ju vårt bygge nästan två år..trots att han inte hade "juridiskt rätt" egentligen...men det är ju så puckat i dagens läge att man kan ju överklaga ett bygglov utan att ha något egentligt skäl annat än att man bara inte vill helt enkelt...är visst på gång att ändras i lagen..bra tycker jag. Visst ska man ha rätt att överklaga men då ska det finnas något vettigt skäl. Lycka till med resten av grannarna :o)Kram P.

Tinnar och torn sa...

Nä förlåt..det var inte meningen att ge dej magont...tror inte det blir några problem alls för er..ert hus finns ju faktiskt redan där..helt säker på att det går toppenbra..annars får ni visa dem ritningen..kommer ju bli helfint...kan de inte tacka nej till...Kram igen!