torsdag 9 oktober 2008

Äldste sonens rum - Our oldest sons room

Drawing - sons room
Anslagstavla - Notice Board



Photowall

Before ....

Medans vi väntar på att få köra igång ordentligt på övervåningen (just nu är det el, ventilation, avlopp och sånt skoj som pågår där uppe ...) har jag tjuvstartat lite med nedervåningen. Först ut är äldste sonens rum. Försöker få in lite industriretrostuk på det.

Om ni kikar på översta bilden så ser ni ritningen. Till höger är en nisch där han ska får en inbyggd säng med förvaring under. Väggarna blir vitmålad panel. Väggen rakt fram blir en stor världskarta som jag beställt från photowall.

Framför fönstret (där se ni vår nya fina fönster också) kommer hans skrivbord att stå. Det köpte jag på Blocket för några veckor sedan. På väggen mitt emot världskartan ska jag fixa en jättestor kombinerad anslagstavla-griffeltavla som jag har designat och ska bygga själv. Överst på den kommer det att sitta tre klockor med texten New York - Stockholm - Bangkok (har valt New York och Bangkok eftersom det är städer han har varit i). under.

På den nedre bilden ovan ser ni statusen på rummet för någon vecka sedan. Nu är väggar och tak gipsade och vitmålade. Golvet ska slipas och målas vitt och "sängmodulen" ska målas. Sedan ska fototapeten, belysningen och anslagstavlan upp. Och sen är det nog ganska så klart.

Tyvärr kan jag inte fota hur det ser ut nu eftersom hela rummet är fullproppat med kartonger vi var tvugna att gömma undan inför festen. Men jag lovar bilder snart. Har heller inte hunnit svara på era frågor i tidigare inlägg men jag lovar, jag ska ta mig i kragen!

För er som letar inspiration till barnrum så kan jag tipsa om ett antal bloggar med superfina barnrum (fokus pojk). Kolla bland annat de här: Spets och Snor, An angel at my table, An angel at my table, Min lilla veranda, Njut en smula, Syster Ruffa, Me and Alice. På bloggen En mammas drömmar hittar ni också mycket barnrumsinspiration. Och så mina tidigare barnrumsinlägg.

While we are waiting to get going upstairs (now its focus on electricity, ventilation, water etc.) I have started to work on my oldes sons room. On top is the drawing of his room. To the right there is a bed with storage underneath. The wall next to it is a large wallpaper of a world map. In front of the window will be a desk that I bought at an internet site some weeks ago. The wall across from the world map will be a large notice board that I will make myself. On top of that notice board will be three clocks showing the time in New York, Stockholm and Bangkok.

If you are looking for inspiration on children rooms - visit these beautiful blogs: Spets och Snor, An angel at my table, An angel at my table, Min lilla veranda, Njut en smula, Syster Ruffa, Me and Alice, En mammas drömmar . My earlier posts: barnrumsinlägg.

2 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Det ser ut att bli jättebra! Vad glad din son ska bli över sitt rum!
Jag är nyfiken på att se vad du har skrivit vid ritningen av anslagstavlan, men jag kan inte klicka upp bilden! (Vanligt fenomen tycker jag)
Kram Anna

Mia sa...

Åh den där fotoväggen med kartan gillar jag skarpt!

Grattis förresten i efterskott!

Ha en härlig helg!
Kram Mia