lördag 17 oktober 2009

Öppen spis



God Morgon - Good Morning - Guten Morgen!

Det finns inget bättre än att vakna tidigt lördag morgon - barnen vaknar tidigt, jag blir väckt - gå direkt ut i köket/vardagsrummet och tända vår öppna spis! Utanför fönstren regnar det och det känns allmänt ruggigt. Här inne sprider sig värmen och det knastrar i brasan.

Till er nybyggare och alla ombyggare som har chansen - glöm inte öppen spis! Och har ni möjlighet - planera in en i köket.



Att ha en öppen spis i köket är helt fantastiskt. Det är ju ofta där man börjar dagen. Vi eldar så gott som varenda dag. Till och med på vardagarna. I och med att jag jobbar hemma kan jag sedan sitta och jobba framför brasan. Det är livskvalitet för mig.

På bilden ovan ser ni vår öppna spis som vi har i köket/vardagsrummet som efter omrenoveringen enbart kommer att bli bara kök. När vi flyttade in ville jag vitputs hela spisen och ta bort kasetten (den var så ful tyckte jag). Nu har jag definitivt tänkt om. Kasetten gör att det blir en fantastisk värme och det känns även mycket tryggare. Så god morgon allihop!

PS. Lyktan och fotogenlampan ovan spisen är inhandlad på loppis i Kina. Blev så glad när jag hittade dom. Fotogenlampan funkar men måste ut och handla veke (eller vad det nu heter) och fotogen.

PS2. Tänk bort den vita skarvsladden som ligger framför spisen. Allt sånt kommer att försvinna efter omrenoveringen eftersom vi tänkt till om elen. Sånt gjorde man inte på 50-talet när huset är byggt.

5 kommentarer:

Its a house sa...

Ja visst är det underbart mysigt att sätta igång en brasa och bara njuta av värmen och det underbara knastret! Vi eldar också mycket, det är riktig livskvalité! Sen ser jag att vi har ett ångestområde gemensamt! Golvbeslut!!! Jag sitter och ska försöka bestämma golv till övervåningen och tiden börjar bli knapp men jag velar fortfarande fram och tillbaka... Samma sak gäller kakel till badrummet... Sååå svårt! Det blir ett långt inlägg det här men jag har inte kikat in hos dig på ett tag, jag måste bara applådera er för de fantastiska före/efter bilderna, huset ska verkligen skatta sig lyckligt att just ni blev ägare! Makalös förändring ni har åstadkommit! Mitt emot oss på gatan står fyra hus som ser ganska identiska ut som ert gjorde förut, jag kanske ska ta och visa era bilder för dem så får vi lite trevligare utsikt =)

Lycka till med tvättmaskinsinköpet, jag vet hur kaosartat det blir utan!

Kram
Karolina

Gårdsromantik sa...

Vi har en i köket!

men vet inte om den fungerar!!!

Kram Maud

Viveka på Humlebacken sa...

Vad mysigt det ser ut, och vad kul med en bild från ert hus:) Vi känner ju igen oss, micke och jag:)
kram

Milla sa...

Är det nåt som jag är ledsen över är att INTE ha någon eldstad hemma hos mig i 70-talshuset. Det skulle vara mysigt, samtidigt som jag har lite svårt att se VAR den skulle passa... Nåväl, har bott här 18 utan brasa så det får väl bli ett tag till, det finns ju värmeljus :=)
Kram Milla (Flower power)

Erika sa...

Vi har en väldigt lik murad eldstad med Keddy-kasett men den kommer att rivas för den står helt fel i nya planlösningen. Just nu slutar skorsten i midje höjd på ovanvåningen så det är inte lämpligt att elda i den. Blir givetvis en ny på annan plats senare!